HTML

Le petit fils de la mer

Franciaország előtt, alatt és után

Friss topikok

  • Andris(kivételesen nincs teljes név): Igazából végigolvastam a blogodat és a visszatérő gondolatokra (is) reagáltam így. Hogy nekem meg ... (2012.02.28. 19:10) Gute Nacht Freunde
  • barby00000: Vasil! Troll vagyok, bizony, és éjszaka az ágyad alól foglak ijesztgetni egy ősemberbunkóval. ;) K... (2012.02.27. 18:06) Karácsonyi meglepetés
  • barby00000: Két dolog. 1.Az EU essen szét, pusztuljon a nyomorult libsik rózsaszín f**gálma. 2.Olyan fejjel, m... (2012.02.27. 06:28) Válságban van-e az európai jobboldal?
  • barby00000: Csak a kiválasztottaknak van munkája. Mások tengődnek vagy éheznek. (2012.02.27. 06:25) Kedves Naplóm!
  • barby00000: Nézd! Én látom benned a férfiasságot. Például a bajuszod. Ezzel csak az a gond, hogy ezáltal sok n... (2012.02.27. 06:23) Minek örül(j)ünk

Gute Nacht Freunde

2011.10.22. 22:43 Vaeltaja

 Már azt hittem, soha többé nem írok verset.

Egy ilyen este írhatta Reynhard May a Gute Nacht Freunde c. dalát, mely akkor is az általam először hallott – és ímígyen, mint általába szokott lenni – kedvenccé való változata az Inga és Wolf-féle, mely ráadásul esélyes is volt Németország Eurovízió dala lenni.

De vannak dolgok, amelyek sose történnek meg, akkor sem, ha nagyon kéne. Tudjuk jól, hogy miért.

Ennek az estének azonban meg kellett történnie, feltétlenül.

Egy ilyen este egyedül indultam, gyalog, élveztem a furcsán ismerős, bár beazonosíthatatlan illatokat az őszi levegőben, utána már a nyilván közeledő tél illatát is, és egy folyószerűséget és láttam, amelynek örültem is, bár örömöm korai volt – az is, mint megannyi más errefelé, magántulajdon, kerítés védte a véletlen behatni vágyók elől.

Egy ilyen este biztosra tudtam, hogy nem ez az én helyem, hogy minden áron el kell innen mennem, el kell és el akarok, és hogy ez a vágy hasonló lesz ahhoz, mely annak idején Magyarországra vezetett (de korántsem olyan mint az, mely egyszer vissza is vezet oda).

Egy ilyen este rájöttem, hogy a legbelső lényegem a vándorlás. Amikor csupán a vándorlás tényéből táplálkozott minden lépésem, amikor sem az irányt, sem a mozgást, hanem magát a gondolatot élveztem, hogy vándorlok, egy enyhe félelem által kísérgetve az irgatlanul lassan sötétedő őszi erdőn át vezető út mentén, hogy egy kevésbé figyelmes kocsivezető nem vesz észre, és rámhajt – és egyúttal az örök, Istenben vetett bizalmam által nyugtatva, nem mászkáltam, nem jártam, nem, vándoroltam, egyre tovább, a cél felé, amelyről csupán halvány – és a crépuscule-től (melyet nyelvünnk számomra fölfoghatatlan okokból szürköletnek nevez) egyre homályosabbá való fogalmam volt, hogy merre van.

Egy ilyen este úgy, mint valamilyen rég elfeledt mesében a füst látványát követve betévedtem egy házba, ahol egy kandaló melegítette tágas terem kellős közepette a ház ura ült, enyhén ittasan, hogy megkérdezzem tőle: merre tovább? Hát nem mint a mesékben, sem a ház ura, sem asszonya nem vendégelte meg az éhes vándort, utasításokat viszont adott és kész lett volna el is kísérni a keresett helyre, ámde munka közben eltört (?) dereka miatt nem volt képes megtenni azt – és ugyancsak nem mint a mesékben kiderült, hogy nem tovább, hanem vissza kellett mennem.

Egy ilyen este beláttam, hogy sose találom a felemet. Nem azért, mert a fél olyan, mint az otthon, és ha már az otthonomat elvesztettem és ötökké keresem, felemet is örökké keresnem kell. Nem – hanem azért, mert nem lesz olyan, aki hajlandó, képes és kész lenne fölvenni velem ezt a vándorlást, akivel megoszthatom ezt az örökké keresést.

Egy ilyen este valaki váratlanul észrevett, azt hittem, ismerős: láttam kocsija fehér fényét. Fölajánlotta, hogy elvigyen, és elfogadtam, azonnal megjegyezve, hogy semmi pénz nincsen nálam – azt persze nem, hogy személyi meg semmi egyéb okirat sem – de ez nem jelentett akadályt. Elsőre nem is néztem meg tüzetesebben a váratlan jóttevőt: csak előre néztem, mondván, hogy St-Mars-d-Outillé-be tartok, és utána csakúgy pontosítva, hogy az előbb a Château de Segret-t kerestem. Hát, a derék férfiú épp ott lakik. És ismeri a bárka egyik külsős tagját, aki ott náluk lakik. Buddhista. És hát elvitt...de először magukhoz, megmutatta a kastélyt, ahol először is komolyabb medencét láttam egy tó “személyében”, amióta St-Mars-ba kerültem. És eldöntöttem, hogy másnap, már azt is tudva, mikor van nyitva a château, azt is, merre van, meglátogatom ismerősömet, gyakori asztaltársamat, Mariont. Na és persze utána haza is vitt.

Nem csoda, hogy az este két vers is született. Egyelőre zene nélkül.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vaszil.blog.hu/api/trackback/id/tr233322944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andris(kivételesen nincs teljes név) 2012.02.28. 18:35:04

Bocs a hosszú commentért. Az a durva, hogy ezek az érzések nekem is nagyon ismerős érzések, amiket leírsz, pedig nekem aztán inkább az otthon tartózkodás a szabály és a külföld a kivétel. Bár ahányszor külföldön vagyok, mindig az a meglepetésem, hogy: jéé, ez is ugyanolyan, mint Magyarország, nem vagyok egy idegen földrészen, nem is vagyok olyan idegen, és sokszor sajnos segítőkészebbek az emberek és kedvesebbek, de hogy mosolygósabbak, az sajnos mindig igaz. De az a lényeg, hogy szerintem az ember a szülőhazájában sem érzi magát sohasem igazán otthon: mindig idegenben vagyunk. És ez egy eléggé exisztencialista tapasztalat. De én nagyon idős koromig éreztem úgy magam, hogy egy végtelen kicsi porszem vagyok egy nagy és különös és idegen világban, és semmit sem hordok magammal, ami igazán az enyém lenne. A japánok ilyenek. Ez mostanra nagyjából megszűnt, de szerintem a talajtalanság érzéséért a modernizáció a felelős, ami mindenhol utolér téged, az, hogy a belátható 200 fős kis közösségekből, ahol minden bokor a mienk volt, a mi életünk bokra, és a folyópart, ami mellett az egész életünket eltöltöttük, átalakultunk modern társadalommá. Ahol kötöttségek helyett szerződések vannak, és így felbomló lazább emberi kapcsolatok. (Ha a nagynénid hülye, attól még a nagynénid, de régebben ezzel minden embertársunkkal így voltunk egy kisközösségben, de ha egy modern közösségben hülye vagy, akkor nem égetnek el máglyán, ez nem a középkor, viszont: csá, elköszönnek tőled, és ez még sokkal durvább, mert sohasem látjátok viszont egymást, ez a büntetés.) És formális jogi formák szabályai vannak valódi közösségiség helyett, stb... A modern világban igazán senki sincs otthon. Én amikor a !szülővárosomban! otthon érzem magam, még arról is tudom, hogy ez is csak egy álom. Én nagyon éreztem, hogy Budapestben van valami ijesztő, most már nem érzem, pedig hát a nagymamám végül is pesti volt, a szülővárosomban pedig attól érzem furán magam, hogy senkim sincs az ottani temetőben: nem vagyok tősgyökeres Z.-városi, pedig a nagypapám fiatal korában ott volt híres orvos. Amikor megszülettem, olyan dolgot csináltak velem, amit róla neveztek el. És mégis: sohasem éreztem, hogy ebben a városban otthon lennék vagy hogy Budapesten, és amikor mégis úgy érzem, akkor is tudom, hogy ez is csak egy álom. A világ nagy része, amivel találkozunk, nem szándékos emberi akció eredménye: Kertész Imre Sorstalanságában nagyon vicces, ahogyan lemagyarozzák a magyar földet, meg a vizeket, hogy ezek már magyar vizek stb... és nagyon sokmindennel is így van. Ha egy szép parkban sétálsz, annak a nagy részét nem emberek hozták össze, és a kultúránk is ilyen, hogy nagyrészt a változatlan természeti törvények sajátos vetülete vagy visszatükröződése. Amikor örülök valaminek vagy valami szépet találok, mindig rájövök, hogy: de ez nem emberi akaratból szép, nem emberi akarat szabta meg, hogy hogyan van, még társadalmi jelenségek esetén sem. És a külföld idegenségével vagy ismerősségével is ez a helyzet. Olyan sok szép dolog van (én például a magyar szocreál építészetet, a vasbetonházakat imádom, nem mintha azt a szellemet szeretném, amiben építették őket). Egyszer borongós hangulatban elkezdtem azon gondolkozni, hogy ha írnom kéne egy regényt Magyarországról, úgy kezdeném, hogy: Ha Isten mindenhol és mindenben jelen van, akkor Magyarországon is mindig mindenben jelen volt, az emberek gondolataitól és akaratától függetlenül. Vagy valami ilyesmi.:) A legtöbb szép dolog az életben nem szándékos emberi konstrukció eredménye, és ami nem szándékos emberi konstrukció eredménye, az mindenhol nagyon azonos és nagyon ismerős. A szép dolgok nem ismerik a kintet és a bentet, valahogyan. A modern ember úgy gondolkozik, hogy bizonyos térrészek közelebb vannak a Mennyországhoz, mások meg a Pokolhoz. De mi van, ha ez a kettő mindenhol jelen van - góthikus érzés. Mindenhol vannak jó emberek és rossz emberek, és mindenhol van a jóságnak és a rosszaságnak rezidenciája, nagykövetsége. Én így gondolkozom. Ami igazán szép és igazán jó, az mindenhol jelen van, ugyanúgy, maximum más gyakorisággal, ami pedig rossz, azzal is ez van: ott élnek egymás hegyén és hátán. És ezért van az, hogy igazán ha egy országot tönkre vágnak is a politikai és társadalmi viszonyok, az sem lesz egy világvége-vízió. Arthur Koestler (Kösztler Artúr, nagy magyar író, nagy hazátlan) gondolkozott el azon az önéletrajzában, hogy de ha a szovjet rendszer tényleg olyan szörnyű volt, akkor miért nem omlott össze meg hogy volt egyáltalán elviselhető: azt írta, azért, mert mindenhol vannak jó emberek, akik elviselhetővé tették (a Talmud 36 igaz emberének a meséje jut az eszébe, akik azért vannak 36-an csak, mert ennyi az "igaz ember" számértéke, azt hiszem). És egyben ezért van az, hogy ha az ember külföldre kimegy, egy idegen országba, nyugatabbra, a nagy példaértékű Civilizáció melegágyába, akkorákat csalódik. Mert ott is ugyanúgy egymás hegyén és hátán él a rossz és a jó, mint bárhol máshol. Például Magyarországon az utcai közbiztonság nagyon jó! Magyarok számára az angolszász országok és emberek kapcsán az a meglepetés, hogy úristen, ez a vadvidék, itt mindenki utcagyerek és félni kell a sötét utcákon éjszaka. Persze: mert az ipari forradalom Nyugaton erősebb volt, és a legtöbben az ipari forradalom urbánus proletár munkásosztályának a leszármazottjai. Angliában vagy az USA-ban olyan dolgok is megtörténhetnek egy emberrel, ami a magyar kispolgári észjárás számára rémsztori, én meg maximum röhögök rajta műveltebb emberként, hogy: igen, Anglia és az USA a vadnyugat, de ott azért nagyon sokminden sokkal inkább rendben van, mint idehaza. A legtöbb magyar emigráns pofára esik, amikor rájön, hogy "nyugaton" mennyire nincs utcai közbiztonság, meg olyan vad dolgok megtörténhetnek veled, ami Magyarországon égbekiáltó rendetlenség (mert a magyarok németeschen rendszeretőek, mert azért eléggé azok vagyunk, de nincs akkora hivalkodó rend, mint Németországban). De ami nálunk rendetlenség, az ott meg egyszerűen lazaság. Például amikor pár éve helyi vagány csávók (romák) egy szórakozóhelyen szíven szúrtak egy magyar kézilabdázót, az egész ország rosszul lett, csináltak egy filmet "Szíven szúrt ország" címen, én meg azt mondtam, hogyan irigykedhetnek ránk a büszke nyugaton, hogy nálunk az újság, hogy egy sportolót leszúrnak egy éjszakai szórakozóhelyen, és az olyan, mintha szíven szúrták volna a Magyarországot. Szegény USA-t akkor naponta több ezerszer szíven szúrják: Amerika szíven szúrtabb Magyarországnál sokkal. Pedig közben az a nagy büdös igazság, hogy annyit mondtam a közfelháborodást csitítandó: Amerikanizálódunk, dejó!:D Magyarországon az a nagyobb baj, hogy azért van akkora közbiztonság (csak Japán vetekszik velünk, igaz, mondjuk azért egy Angol vagy Amerikai kisváros is nagyon biztonságos, egy nagyváros nem), mert az emberek beszari mócsingok, ma is félnek a politikai rendőrség rendőrterrorjától, amikor már régen nincs politikai rendőrség. Ez a teljes sztori. És lehet, hogy ennek a ma már oktalan félelemnek több hullája van öngyilkosságok formájában, mintha felszabadultabbak lennénk, viszont a bűnözők is azok lennének.:)

Andris(kivételesen nincs teljes név) 2012.02.28. 19:10:58

Igazából végigolvastam a blogodat és a visszatérő gondolatokra (is) reagáltam így. Hogy nekem meg ezek a nagy büdös tapasztalataim.:) És tényleg vicces, hogy nagyon hasonló dolgokat éltünk át, te, nagy vándor!:) Nagyon sok a hasonló vízióm és érzésem. Mégis. És ez nagyon furcsa.
süti beállítások módosítása